Søgning på websites

Søgefuntioner på websites kan deles op i to typer - fritekstsøgninger og søgeformularer.

Fritekstsøgning:
  • Fungerer på samme måde som søgemaskinerne, så brugerne har allerede en del erfaring med deres brug.
  • Velegnet til at søge i tekst, for eksempel alle siderne på et website.
  • Historisk set har rigtig mange website haft en dårlig implementation af disse, så søgeningen meldte ingen resultater selv om det eftersøgte fantes på sitet. Derfor har mange bruger mistillid til fritekstsøgning på individuelle websites.
  • Ikke velegnet til at søge i et produktkatalog, da det er svært med sikkerhed at ramme bestemt produktsegmenter - for eksempel hvis man gerne vil se alle røde biler fra efter år 2003.

Søgeformularer:

  • Fungerer ved, at brugeren vælger mellem nogle predefinerede valg i et antal forskellige kategorier - ved bliver kunne det være mærke, årgang, farve, motorstørrelse, kilometerantal og pris. Brugeren nøjes med at vælge noget i de kategorier hvor de ønsker at reducere søgeresultatet til kun at inkludere de emner de leder efter.
  • Disse har brugerne ofte mindre erfaring med end fritekstsøgning, de er tilgengæld ofte selvforklarende hvis de er lavet rigtigt. Største problem er ofte at brugeren indskrænker søgningen for meget, og ikke finder noget. Dette kan afhjælpes ved at opdatere resultatet for hver valg brugeren foretager, i stedet for at der skal trykkes "Søg".
  • Ikke velegnet til søgning i tekst, eller i andet materiale der er meget uensartet, da der her ikke kan opstilles ensartede kriterier.
  • Meget velegnet til store produktkategorier, som har en håndfuld ensartede kriterier der typisk er bestemmende for kundens valg af produkt.

Kontakt

Tag et møde med os, hvor vi snakker om fordelene din virksomhed kan have af at implementere PathShaper.