Markedsanalyse vha. søgeformular

Query analysen kan bruges til at lave en markedsanalyse blandt de besøgende på hjemmesiden - uden de besøgende bliver generet med spørgsmål, eller overhovedet opdager, at analysen bliver foretaget. Det kræver blot en søgeformular på sitet.

PathShaper kan lave en rapport over, hvilke søgninger de besøgende har foretaget, på en eller flere variable ad gangen. I eksemplet fra Søgning på websites , hvor vi forestiller os en brugtbilshandel, vil vi ved måling på bilmærke alene kunne se, hvilke mærker efterspørgslen er størst efter. Hvis dette ikke falder sammen med hvilke bilmærker, der sælges flest af, kan der ligge et stort uudnyttet salgspotentiale i at udbygge sortimentet inden for dette mærke.

Der kan også måles på mærke og pris for at se, hvilke prisklasser inden for de enkelte mærker, der er mest interesse for.

For at undgå støj i undersøgelsen, viser PathShaper antallet af unikke søgninger, så man kan se, hvor mange unikke brugere, der har foretaget en given søgning. At den samme bruger foretager en søgning mange gange er nemlig normalt en stor fejlkilde i denne type analyser.

Markedsanalysen kan også foretages på sites med fritekstsøgning, men resultatet er knap så anvendeligt. Ved fritekstsøgning er skriver forskellige brugere mange forskellige ting, selvom de søger efter det samme, så det kræver ekstra benarbejde at fortolke resultatet og fejlkilderne er flere.

Kontakt

Tag et møde med os, hvor vi snakker om fordelene din virksomhed kan have af at implementere PathShaper.